LITERATUROZNAWCZE SEMINARIUM LICENCJACKIE LITERATUROZNAWCZE SEMINARIUM MAGISTERSKIE
Tematyka prac licencjackich i magisterskich może dotyczyć literatury i
kultury Chorwacji (ale także całego tzw. obszaru postjugosłowiańskiego)
od wieku XIX do dzisiaj. Ze szczególną przyjemnością skoncentruję się na
podróżopisarstwie, zarówno pisarzy z interesującego nas obszaru, jak i
obcokrajowców przybywających na ten obszar. Inspirującym polem badań są
także kulinaria w literaturze i kulturze. Zachęcam do badań poezji
chorwackiej. Do czytania współczesnej prozy. Do analiz filmowych
adaptacji dzieł literackich. Do badań nad awangardą …. Do podjęcia
tematyki przestrzennej, regionalnej (miasto, region, lokalność),
tożsamościowej (kolektywnej i indywidualnej), korporalnej,
feministycznej lub masculinistycznej. Zachęcam do analiz
komparatystycznych wątków, motywów w literaturze chorwackiej i np.
serbskiej, bośniackiej, polskiej lub zaproponowanej przez
studentkę/studenta oraz do interdyscyplinarnych badań literatury i
sztuki. Poprowadzę także prace z zakresu przekładu (sama jestem
tłumaczem przysięgłym). I inne…
Z przyjemnością zaakceptuję własne propozycje badawcze
studentek/studentów, wykraczające poza przedstawione przykładowe
zakresy. Propozycje te nie muszą być ostatecznie wykrystalizowane, razem
nad nimi popracujemy. Zapraszam do wspólnej podróży.
Seminarium licencjackie i magisterskie obejmuje zagadnienia związane z szeroko pojętą komunikacją językową w obrębie języków południowosłowiańskich. Obszarami badawczymi w ramach seminarium stają się następujące zagadnienia:
Opieka promotorska nad pracami licencjackimi/magisterskimi, podejmującymi problematykę z zakresu:
Główne zainteresowania naukowe koncentrują się na literaturze bułgarskiej okresu odrodzenia narodowego oraz bułgarskiej powieści historycznej do 1989 roku postrzeganej przez polityczno-kulturowy pryzmat współczesności – problem relacji zachodzących pomiędzy swoim i innym/obcym, kwestia kreacji obcego/wroga jako element konstruowania strategii kulturowo-politycznej oraz ideologicznie nasycony kontekst budowania tożsamości narodowej. W tym kontekście badawczym w kręgu zainteresowań pozostaje także kino bułgarskie doby socjalistycznej jako ważne medium kreacji i utrwalania imaginarium narodowego. Przedmiotem badań jest także piśmiennictwo związane z bułgarską Cerkwią unicką.
Celem seminarium jest samodzielne napisanie pracy licencjackiej przez studenta. Student zostanie zapoznany ze sposobem konstruowania pracy naukowej, doborem materiału źródłowego i jego opracowaniem, poprawnego sporządzania przypisów oraz bibliografii (podmiotowej i przedmiotowej). Obszarem badawczym jest szeroko rozumiany dyskurs medialny – komunikacja masowa i elektroniczna (komunikacja internetowa, blogi), środki perswazji językowej w przekazach reklamowych i masmediach, język programów telewizyjnych. Dodatkowym tematem badawczym jest dyskurs kulinarny zapisany w różnego rodzaju tekstach kultury. W ścisłym związku pozostają także rozmaite zagadnienia z zakresu gramatyki kontrastywnej języków zachodniosłowiańskich (odmiana pisana i mówiona współczesnego j. czeskiego i j. polskiego). Po konsultacji możliwy jest również inny zakres tematyczny pracy.
Seminarium ma na celu zapoznanie studentów z metodologią pracy naukowej oraz wypracowanie umiejętności redagowania prac badawczych. W trakcie zajęć przedstawione będą formalne wymogi pracy licencjackiej (konstrukcja rozprawy, zasady tworzenia bibliografii i przypisów zgodnie z obowiązującymi standardami), przedyskutowane zostaną także potencjalne tematy badawcze oraz propozycje bibliografii podmiotowej i przedmiotowej odnoszącej się do badanego problemu. Spotkania seminaryjne obejmą między innymi przypomnienie wybranych metodologii badawczych, wskazówki dotyczące korzystania z baz danych i baz bibliotecznych, omówienie kwestii redakcyjnych tekstu oraz ćwiczenia creative writing.
Ogólna tematyka prac:
Po uzgodnieniu z promotorem, możliwy jest wybór innej tematyki pracy licencjackiej.
Semestr pierwszy poświęcony jest omówieniu głównych zagadnień metodologicznych, badawczych i redakcyjnych. Poszczególne spotkania dotyczą struktury pracy licencjackiej, specyfiki tekstu naukowego, problemu plagiatu i autoplagiatu, zagadnień własności intelektualnej, wskazówek odnośnie efektywnego poszukiwania informacji i źródeł, podstaw redakcji tekstu naukowego, korekty oraz autokorekty, sztuki argumentacji i wybranych metodologii literaturoznawczych. Warunkiem zaliczenia pierwszego semestru jest zaprezentowanie bibliografii oraz konspektu pracy i uczestniczenie w minimum jednej konsultacji poświęconej planowanej pracy.
Semestr drugi to przede wszystkim wystąpienia uczestników seminarium i dyskusja nad przesyłanymi przez nich fragmentami tekstów. Warunkiem zaliczenia drugiego semestru jest co najmniej dwukrotne zaprezentowanie referatu, będącego częścią powstającej pracy licencjackiej, napisanie pracy licencjackiej w ciągu roku akademickiego oraz pozytywna ocena pracy.
Podstawowym celem cyklu zajęć i konsultacji w ramach zajęć seminarium jest samodzielne napisanie rozprawy licencjackiej/magisterskiej na wybrany przez studenta i zaakceptowany przez promotora temat. Obszar badawczy stanowi współczesna i najnowsza literatura chorwacka/bośniacka/serbska. Nieodłącznym elementem spotkań jest zapoznanie studentów z aktualnym stanem już istniejących opracowań i dobór odpowiedniej metodologii badań literaturoznawczych, także w ujęciu interdyscyplinarnym. Ponadto na doskonalenie umiejętności konstruowania pisemnej pracy dyplomowej składają się: formułowanie tez i wniosków, samodzielność interpretacji dzieła literackiego, rozumienie jego struktury, umiejętność osadzenia tekstu literackiego w odpowiednim kontekście (np. historycznym, kulturowym), dobór źródeł, poprawne sporządzanie przypisów i bibliografii, a także wymagany naukowy język rozprawy.
Po uzgodnieniu z promotorem, możliwy jest wybór innej tematyki pracy licencjackiej.
Semestr pierwszy poświęcony jest omówieniu głównych zagadnień metodologicznych, badawczych i redakcyjnych. Poszczególne spotkania dotyczą struktury pracy licencjackiej, specyfiki tekstu naukowego, problemu plagiatu i autoplagiatu, zagadnień własności intelektualnej, wskazówek odnośnie efektywnego poszukiwania informacji i źródeł, podstaw redakcji tekstu naukowego, korekty oraz autokorekty, sztuki argumentacji i wybranych metodologii literaturoznawczych. Warunkiem zaliczenia pierwszego semestru jest zaprezentowanie bibliografii oraz konspektu pracy i uczestniczenie w minimum jednej konsultacji poświęconej planowanej pracy.
Semestr drugi to przede wszystkim wystąpienia uczestników seminarium i dyskusja nad przesyłanymi przez nich fragmentami tekstów. Warunkiem zaliczenia drugiego semestru jest co najmniej dwukrotne zaprezentowanie referatu, będącego częścią powstającej pracy licencjackiej, napisanie pracy licencjackiej w ciągu roku akademickiego oraz pozytywna ocena pracy.
Założeniem seminarium jest przygotowanie studentów do napisania pracy literaturoznawczej, opartej przede wszystkim na bazie wiedzy bohemistycznej. Na seminarium zapraszam szczególnie studentów zainteresowanych zainteresowanych czeską beletrystyką i eseistyką (jej analizą, odbiorem i recepcją w Polsce), mile widziane są również tematy porównawcze, szczególnie czesko-polskie.
Metody dydaktyczne: wykład informacyjny i konwersacyjny, metody ćwiczeniowo-praktyczne, dyskusja, analiza prezentowanych wypowiedzi i prezentacji, autoocena i ocena wzajemna przez studentów.
Metody i kryteria oceniania:
Problematyka badawcza tego seminarium obejmuje różnorodne zagadnienia z zakresu językoznawstwa południowosłowiańskiego (języki: bułgarski, serbski, chorwacki, macedoński) zarówno diachronicznego, jak i synchronicznego. Zakres badawczy powstających pod moim kierunkiem prac jest dość szeroki i obejmuje zarówno zagadnienia diachroniczne, jak i badania języków współczesnych (także porównawcze). Ważne miejsce zajmuje problematyka z zakresu historii języków – dotycząca zarówno przemian na przestrzeni ich wielowiekowych dziejów, ale także historii najnowszej, związanej z powstawaniem i konstytuowaniem się nowych standardów (zmiany w zakresie słownictwa, słowotwórstwa, składni, etc.). W ścisłym związku z tymi dociekaniami pozostają różnorodne zagadnienia z zakresu gramatyki porównawczej dwu i więcej języków słowiańskich. Równie ważne miejsce zajmują kwestie związane z onomastyką (jej różnorodnymi działami), także onomastyką literacką. Traktowanie języka jako środka komunikacji prowadzi też do badań nad uzusem, różnorakimi wariantami języków (dialekty, gwary, języki środowiskowe itp.) oraz dynamicznym rozwojem języka mediów, w tym mediów elektronicznych. Zapraszam również osoby zainteresowane zagadnieniami z zakresu lingwistyki kulturowej i międzykulturowej oraz tych, którzy pragną zgłębiać związki języka z folklorem i religią.
Seminarium zajmuje się historią literatury i kultury serbskiej, chorwackiej, bośniackiej i czarnogórskiej XIX, XX i XXI wieku. Zakres tematyczny prowadzonych prac dyplomowych obejmuje:
Opieka promotorska nad pracami licencjackimi/magisterskimi; pomoc w wyborze obszaru badań oraz tematu pracy magisterskiej/licencjackiej (z uwzględnieniem zainteresowań Studentki/Studenta); pomoc w wyborze literatury przedmiotu oraz metodologii i jej zastosowaniu. Seminarium uwzględnia różnorodne zagadnienia z zakresu współczesnego literaturoznawstwa bułgarskiego i południowosłowiańskiego oraz wiedzy o kulturze i sztuce współczesnej i historycznej.
Zakres badawczy: Literatura, kultura bułgarska oraz południowosłowiańskie (szczególnie modernizm, awangarda, neoawangarda (lata 60-70. XX wieku), postmodernizm); pisarstwo kobiece; Byzantine Commonwealth; materialne i niematerialne dziedzictwo starożytnej Tracji, Antyku, Średniowiecza (na terytorium R Bułgarii w aspekcie kultury współczesnej); tożsamość kulturowa; socjologia literatury i kultury; dyplomacja kulturowa; współczesne massmedia na obszarze bałkańskim (po zmianach ustrojowych); translatoryka oraz recepcja przekładów.
Zainteresowania naukowe dla piszących prace licencjackie:
Seminarium poświęcone będzie zagadnieniom z językoznawstwa południowosłowiańskiego, przede wszystkim z serbskiego i chorwackiego. Problematyka badawcza obejmuje zagadnienia z językoznawstwa południowosłowiańskiego w perspektywie synchronicznej (leksykologia, frazeologia, składnia i semantyka). Ważne miejsce zajmuje też językoznawstwo konfrontatywne. Istotnym elementem spotkań jest zapoznanie studentów z aktualnym stanem badań i dobór odpowiedniej metodologii badań językoznawczych. W trakcie zajęć przedstawione będą formalne wymogi pracy licencjackiej.